Az idő előrehaladtával, ahogy egyre népszerűbb lett a drónos növényvédelmi permetezés,
elszaporodtak a „feketén”, engedély és jogosítvány nélkül permetező pilóták is.
Mivel sok olyan „pilóta” van, akik nem a mezőgazdasági szektorból jöttek (karrierváltók), ezért a
permetezési szabályok sem feltétlenül érthetőek számukra, vagy ha mégis, akkor sem biztos, hogy
ugyanúgy és ugyanazokra a dolgokra kell figyelni egy permetezésnél, mint egy vontatott
permetezőnél, vagy akár egy hidas társánál.
Sok mezőgazdasági gépforgalmazóval, gazdálkodóval és növényorvossal kerülök kapcsolatba a
munkám miatt nap mint nap, és bizony sokan panaszkodnak a károkra, amiket a permetező
drónpilóták okoznak.
Mondanom sem kell, hogy ez igen károsan hat a permetező drónok megítélésére, pedig a gépekkel
semmi baj nincs, itt hibázni kizárólag a pilóta tud.
Ebben a cikkben szeretnék tisztázni néhány olyan dolgot, ami a drónos permetezésről és a permetező
drónokról kering.
Sok a hiba, nagy az elsodródás, sok a per, nem jó a szóráskép, alkalmatlanok ezek a gépek a
permetezésre.
Mint ahogy fentebb is említettem, ezek a gépek nem igen szoktak hibázni. Ma már minden lehetőség
adott ahhoz, hogy precízen és pontosan tudjunk dolgozni ezekkel a drónokkal: RTK lehetőségek,
permetezés előtti RTK-s kijuttatási térkép készítés stb. … Tehát mondjuk azt, hogy a permetezési
térképünk 2-10 centiméter pontosságú. Akkor mi a baj?
Vonatkoztassunk el egy kicsit attól a ténytől, hogy gyomirtószernek még nincs engedélye, mert ha a
későbbiekben lesz, az elsodródás akkor is gondot fog jelenteni.
A baj az, hogy főleg azok a pilóták, akik nem mezőgazdasági területről jöttek, az alapvető permetezési
szabályokat sem ismerik, desszikálásnál vagy gyomírtásnál nem hagynak védőzónát, ráadásul, mivel
ezek általában szolgáltatnak, így minél nagyobb sebességgel, akár 7-8 méter/másodperccel (25,2-
28,8 km/h) nyomják a gépnek, hogy pörögjön a hektár és több pénz jöjjön a kasszába.
Az első dolog, amit a növényvédelmi drónpilóta képzésen leszögezek minden hallgatónak az az, hogy
nem repkedni vagyunk kint a határban, hanem azért, hogy megfelelő növényvédelmi permetezést
hajtsunk végre, a kettő között ég és föld különbség van.
A növényvédelmi drónpilóta képzés nem a jogosítvány megléte miatt fontos, hanem azért, hogy
megtanuljuk, hogyan lehet ezekkel a gépekkel megfelelő minőségű növényvédelmi munkát végezni.
Óva intenék minden gazdát attól, hogy olyan emberrel permeteztessen, akinek semmiféle papírja
nincs, és nem azért, mert le fog zuhanni a pilóta, mert ezek a gépek már „bolondbiztosak” – egyre
ritkábban zuhannak le. A jogosítványt azért kérje el, mert ha valaki megcsinálta a képzést, az már
biztosan tisztában van legalább a permetezési alapokkal, hiszen a növényvédelmi drónpilóta
képzésnek bemeneti feltétele a 80 órás növényvédelmi kiskönyv megléte.
Valójában a növényvédelmi drónpilóta képzés gyakorlatán csak pár órát foglalkozunk magával a gép
programozásával és irányításával, hisz ezek a gépek már szinte teljesen automaták, a többi időt azzal
töltjük, hogy a különböző permetezési műveleteket beszéljük át, azt, hogy a különböző növényvédőszereket, hogyan lehet megfelelően és biztonságosan kijuttatni, úgy, hogy a kezelés is
tökéletes legyen.
Szóval kedves gazdálkodó társaim, ne a drónokat utáljátok, ezek a gépek tökéletesen alkalmasak
azoknak a munkáknak az elvégzésére, amikre tervezték őket. Minden, jelenleg Magyarországon
forgalmazott permetező drónnak megvan a típusminősítése, ami azt jelenti, hogy a MATE által
végzett teszteken megfelelt, tehát alkalmas a növényvédelmi munka elvégzésére. A hiba a rosszul
felmért időjárási körülményekben, a rosszul beállított permetezés paraméterekben és a tanulatlan
amatőr pilótákban van, akik csak a pénzt látják maguk előtt és nem hajlandóak tanulni azért, hogy ezt
a munkát megfelelően el tudják végezni.
Kérjetek jogosítványt attól, akivel permeteztetni szeretnétek és akkor kisebb eséllyel fog titeket
meglepetés érni a permetezés után.