GYÜMÖLCSÖK ÉRTÉKESÍTÉSÉT BEFOLYÁSOLÓ TENDENCIÁK

2023. nov. 28. | Piacelemzés | 0 hozzászólás

2019. július Megfeleződik az alma mennyisége

Tavaly rendkívüli volt az almatermés, amit sem biológiai, sem klimatikus, sem piaci okokból nem követhet még egy hasonló mennyiséget hozó év – legalábbis ennek nagyon csekély a valószínűsége. Sőt, a FruitVeb prognózisa szerint az ellenkezője történik.

A magyar almatermelők mezőnye egyre határozottabban válik ketté. A modern, intenzív ültetvényeken előállított, akár 70-90 százalékban étkezési alma szakszerűen betárolva igen messze van a hagyományos, kettős, illetve iparialma minőségre képes ültetvények termésétől. Ennél fogva nehéz egységes piaci képet rajzolni. Nyilván, az intezív ültetvényeken a termésbiztonság is nagyobb. Ezeket az idei terméskiesés is kevésbé érinti.

A törvényszerűen kisebb idei termés szerencsére nem hazai jelenség. Legfontosabb versenytársunknál, a lengyeleknél, és nyugaton is hasonló a helyzet. Ennek ellenére az alapvető közgazdasági összefüggés, miszerint kisebb kínálat esetén az árak emelkednek, nem törvényszerű. Főként a mértéke nem az. Mégpedig azért, mert az ellátási lánc legerősebb tagja továbbra is a kereskedő. Alapvetően az ő árazási és üzleti politikája dönti el azt, hogy milyen árakon vesz, illetve ad el. Ha elég nagy hangon mondjuk, hogy kicsi a termés, az neki jó, hiszen előkészítjük számára a fogyasztói árak emelését, beépítjük a fogyasztó fejébe az ezirányú várakozást. Ez azonban nem jelent ugyanilyen emelést a beszerzés oldalán. A divatos fajtákon, a csomagolások fejlesztésén tetten érhető piaci igények leginkább kereskedői igényt takarnak. Ezeknek meg kell felelni, de ne feledjük, a mezőgazdasági termelők számára az Európai Unióban lehetőség van az árak szabályozott egyeztetésére. Hivatalosabban megfogalmazva: az árak vagy más kereskedelmi feltételek rögzítésére és a piacok felosztására vonatkozó megállapodásokat tiltó uniós versenyszabályok a mezőgazdasági termékek előállítására és kereskedelmére is érvényesek. A mezőgazdasági piacok közös szervezéséről szóló rendelet azonban olyan eltéréseket enged e szabályok alkalmazásától, amelyek minden vagy néhány mezőgazdasági ágazatot érintenek, vagy konkrét helyzetekkel foglalkoznak. Az elismert termelői szervezetek és szövetségeik számára mentességet biztosítanak bizonyos versenyszabályok alkalmazása alól.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

2019. február Kell e egyáltalán a világnak magyar áru?

Melyek a hazai gyümölcstermesztés nagy kihívásai és miért is fontos az arculat kialakítása?

2019 február 6-9-ig rendezték meg Berlinben a Fruit Logistica kiállítást, ahol többek között a zöldségek és gyümölcsök szállításának, csomagolásának és az arculat kialakításának újdonságait prezentálták.

A címben van a cikk elérhetősége. Érdemes elovasni. Ugyanis a szemléletformálás a célja, ahogy ennek a kiadványnak is. Messze nem elég jó minőségű terméket előállítani, azt úgy kell tudni eladni, hogy minden érintett elégedett legyen. Nálunk az értékesítés, a marketing jellemzően ugyanúgy az ügyvezető, a tulajdonos asztala, mint a beszerzés, termelésszervezés, adminisztráció, és még hosszan sorolhatnánk. Holott egy olyan szakmáról beszélünk, amelyben minden nap új módszerek, eszközök jelennek meg. Aki nem tart lépést, mi több, nem lát a jövőbe, menthetetlenül lemarad.

A magyarországi gyümölcs és zöldség tartósan alulértékelt. Sok munka vár még a közösségi és a vállalati marketingre ahhoz, hogy a hazai piacon, a fogyasztó fejében a helyére kerüljön a hazai termék. Itt elsősorban az árára, de egyben a kiszerelésére, elérhetőségére, minőségére is utalunk.

Nehéz idők várnak a gyümölcstermelőkre. A pályázatos beruházások egy része nem fog tudni megvalósulni, mások pedig nem számíthatnak újra nyíló lehetőségre a támogatott beruházásokhoz. Pedig a fejlesztésekkel nem szabad leállni, és nem szabad elfeledkezni az értékesítés fejlesztéséről sem. Képszerűen, a gyümölcspiacok továbbra is nagy hullámokat fognak vetni, és csak a jó hullámlovasok fognak tudni elérni a partig.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ Erste Agrár Szemle, Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

2019. január Érkeznek az almafelvásárlók

Hosszú, csendes időszak után a következő hetekben ismét megjelenhetnek a vásárlók a magyar almapiacon. A kereslet élénkülését részben a tőlünk északabbra fekvő országokban tapasztalt hóhelyzetnek köszönhetik a termelők, a Lengyelországba készülő felvásárlók ugyanis sok esetben inkább hazánkból viszik el a gyümölcsöt. Az étkezési minőség forgalma mellett pedig akár még az ipari feldolgozás is újra beindulhat.

Régi gondja mezőgazdaságunknak, hogy akkor van nagy termésünk, amikor a kontinensen máshol is.Ennél fogva a túlkínálat, az áresés elkerülhetetlen. Így van ez az igen nagy tavalyi almaterméssel is.Ezt csak fokozza, hogy a minőség terén viszont nem kedvező az évjárat. A gondok is leginkább a gyengébb minőséggel vannak. A kiváló minőségű étkezési almának mindig van piaca. Ez azt jelenti,hogy csak ez az út vezet előre. Modern ültetvények, kimagasló étkezési arány, és modern feldolgozó,tároló kapacitások. Nos, ezek igen tőkeigényes dolgok. Önállóan csak igen kevesen tudnak erre menni.De ők sem nélkülözhetik az összefogást. A magyar almaszektor jelentős része több okból is a végét járja: kiöregedő gazda, kiöregedő ültetvény, fokozódó beruházásigény, alacsony étkezési arány.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu