Tejtermékek értékesítését befolyásoló tendenciák

Már megint Kína.

Biztos, hogy a hazai agrárium szereplőinek már herótja van attól, hogy  minden nap beleütközünk egy ilyen távoli, nehezen megfogható indokba. Pedig ismét erről  van szó. Kína tovább növeli tejtermékimportját ebben az évben is.

A legnagyobb  mennyiséget jelentő sovány és teljes tejpor bevitele például az első öt hónapban 29  százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Ezzel pedig stabilizálja a világpiacot.  Erre pedig nagy szüksége van a szektornak.

Idei előrejelzésünk az éves átlagár tavalyit meghaladó, de csak nem  jelentős növekedését tartalmazza. Ezt már az év elején publikáltuk és a mai nap is  fenntartjuk. A tavalyi 96-ról 98 forintra emeltük a kilónkénti átlagár várakozásunkat. Most ezt azzal egészítjük ki, hogy középtávon is tartós, de lassú emelkedésre számítunk.

Ez azt  jelenti, hogy a költségek emelkedésénél kisebb ütemben fog nőni a tejár. Ez egyre erősödő  hatékonyságnövelési kényszert jelent még akkor is, ha számítunk arra, hogy a támogatási  rendszer továbbra sem hagyja cserben az ágazatot. Mindez együtt fog járni az állatállomány  koncentrálódásával. Miközben a felvásárlás nem, a nyerstej-kivitel ismét emelkedik ebben az évben.

A belföldi és az exportárak közötti különbség jelenleg alig 3 százalék, de hamarosan ismét az exportárak  lesznek magasabbak.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Hiába van keresleti piac, nem emelkedik az átvételi ár, így a folyamatosan növekvő termelési költségeket nehéz kompenzálni. Főleg úgy, hogy a nyári kánikulában kétszámjegyű csökkenést mutat a tejtermelés. Így látja a helyzetet a Tej Terméktanács.

A globális tejpiacot a kínálatszűke határozza meg napjainkban. Ez érzékelhetően stabilizálja a nemzetközi és a hazai árakat. Ebben változásra majd a jövő év elején számítunk, addig marad a jelenlegi árszint. Ugyanakkor az árak érdemi emelkedésére sem számítunk. Ez összhangban van korábbi előrejelzéseinkkel.A hazai árak továbbra is a térség legalacsonyabbjának számítanak. Románia árai alacsonyak még, de ott komoly minőségi és termelési problémák övezika szektort.A helyzet és előrejelzésünk jobb megértése érdekében e témának szenteljük a Statisztikai rovatot.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele

Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Az életben maradásért küzdenek a szlovákiai tejtermelők

Az ország fejőstehén állománya a legutóbbi 10 évben 50.000 fővel, azaz mintegy egyharmadával csökkent. Ezen idő alatt a tej felvásárlási ára azonos, kilónként 30 centes szinten maradt, ami 10 százalékkal alacsonyabb az uniós átlagárnál, és sok helyütt (főleg a családi gazdaságokban) nem fedezi az előállítás költségeit, és a tejtermelők átlagosan kilónként 3 centtel az önköltség alatt kénytelenek értékesíteni terméküket.

A tejtermelés jövedelmezősége nálunk is folyamatosan napirenden lévő téma. Az, hogy a jövedelmet a támogatások képezik, nálunk is jellemző. Tisztában kell lennünk ugyanakkor azzal, hogy egységre vetítve nálunk a legmagasabbak a tejszektor támogatásai az EU-ban. A június elején napvilágot látott költségvetési tervezet szerint a termeléshez kötött támogatásokra a jelenleginél kisebb, 10+2 százalékot lehet majd fordítani. A nemzeti mozgástér ugyanakkor szélesedni fog, tehát még nem kezdünk el aggódni a tejszektor támogatásaiért, azt mindenesetre javasoljuk, hogy a hatékonyságnövelés mindenkinél legyen az első helyen a fejlesztések terén.

Piaci oldalon nem számítunk az elmúlt években jellemző jelentős ármozgásokra, igaz érdemi növekedésre sem. A szlovák tejszektor leépülése számukra piaci lehetőséget rejt. A tejsavónak és a sajtoknak köszönhetően tavaly 10 százalék felett nőtt az exportteljesítményünk, ami ebben az évben is folytatódhat.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele

Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Bár a 1,5 százalékos tejek olcsóbbak és a piac nagyobb részét adják, de a tartalmasabb tejek iránt egyre nagyobb a kereslet.

Ahogy az a korábbi esetekben is történt, az áfa csökkentése az év első heteiben élénkülést eredményezett a dobozos tejek piacán. A fogyasztók receptorai ki vannak hegyezve az árcsökkenésre, így látványosan több tejet vettek az év elején. Ami azonban még ennél is jobb hír, a magasabb zsírtartalmú tejek piacán volt nagyobb bővülés. Ez két okra vezethető vissza. Egyrészt az ár ezeknél (főleg a láncokban) látványosabban változott, másrészt viszont már az ár-érték arány is kezd beszivárogni a gondolkodásba. VÉGRE! A magasabb zsírtartalmú tejben kevesebb vizet, több hasznos beltartalmi összetevőt veszünk. Jó példa erre a vitamin, ami a tejben jellemzően zsírban oldódókat jelent, tehát a tejzsírban található. A fogyasztó pénztárcájának (kártyájának) vastagodása a szemlélet- változását is hozza. Ha példa kell, tekintsünk nyugatra, ahol már a hozzáadott érték hajhászása az élelmiszerpiacon egyre-másra túlbukik a az emberi szükséglet valós korlátján. Növényi alapú termékekkel helyettesítik az állati fehérjét, terjed a veganizmus. Ezek a hozzáadott érték emelési törekvések már nem egyértelműen a fogyasztó egészségesebb életmódra való törekvésének igényét elégítik ki.

Sokkal inkább lovagolják az innovációk iránti igény magas szintjét, az árrésnövelés lehetőségét. Elképesztő árarányokról, két-háromszoros fogyasztói árakról beszélünk, amikor tejhelyettesítő italokról, növényi alapú tojásokról, húsokról beszélünk. Itt pedig már beszélnünk kell saját felelősségünkről.

A magyar fogyasztó konzervatizmusa és korlátozott fizetőképessége még évekig távol tarthatja piacunkról ezek folyamatok tömegessé válását, de nézzük a tejhelyettesítő italok, vagy éppen a gluténmentes termékek térnyerésének ütemét.

A fogyasztó képzése nem csak állami feladat. A közösségi marketing megteszi, amit mozgástere megenged, de ez nagyon kevés ahhoz, hogy a piac torzulását megakadályozza. Sokkal többet kell például a tojásról, a mézről, a húsfélékről tudni az átlag fogyasztónak.

Ezt a sort a termékekről még a végtelenségig folytathatnám. Az üzenet az, hogy az egyes szakmáknak sokkal többet kell kommunikálnia a fogyasztóival. Ennek nem szabad az áremelések iránti igényre korlátozódni, mert a farkast kiáltó fiú esete nem tréfa, nem veszik komolyan üzeneteiket, mert mindig csak a panaszt hallják. Kommunikációs stratégiára van szüksége minden agrárszektornak, szakértők bevonásával rendszeres és jól felépített stílusban kell a fogyasztót magunk mellett tartanunk! Ehhez összefogás, pénz és szakértelem szükséges.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele

Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Ha valakinek vágóhídja van, célponttá válik Indiában

Az indiai kormány azt tűzte ki célul, hogy 2022-re az ország tejtermelése eléri a 200 millió tonnát. India ma is világelső a tejtermelésben. Csakhogy a kiöregedett teheneket szabadjára eresztik, és erőszak fenyegeti azokat, akik hasznosítanák az állatokat.

Kevesen tudják, hogy India a világ legnagyobb tejtermelője és fogyasztója már 1997 óta. Az exportpiacokon szerepe nem jelentős. Mivel a tejtermelés rendkívüli módon elaprózódott (70 millió kisüzem!), az adottságok kihasználása igen alacsony szintű, de gyors ütemben növekszik.

A szövetkezetek és magáncégek alig 20 százalékban látják el a piacot. A termelés 46 százalékát helyben értékesítik, 34 százalékát a szervezetlen felvásárlási piacon. Érdekesség, hogy az indiai jégkrém és sajtpiac bővül napjainkban a legnagyobb ütemben, évente 15-20, illetve 30 százalékkal.

Azzal azért érdemes tisztában lennünk, hogy India Kínával való rossz viszonya fontos tényező abban, hogy a kínai piacot távoli országok tejtermékei árasztják el, s nem indiaiak. Az ilyen  geopolitikai szempontok  és vallási előírások a globalizációs folyamat fontos sarokpontjai.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele

Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Január elsejétől az áfacsökkentés hatására olcsóbb lett a tej a boltokban. Azonban szakértők szerint ez csak néhány hónapig tarthat.

Január 1-től 18 százalékról 5 százalékra mérséklődik az ESL (hosszabban eltartható) és az UHT (ultrapasztőrözött) tejek forgalmi adója. Forgalmi adó emelésekben és csökkentésekben már nagy tapasztalat gyűlt össze Magyarországon az elmúlt években, évtizedekben. Valóban igaz, hatásuk a csökkentés oldalán csak rövid ideig mutathatók ki. Talán éppen ez az, ami ezt a hírt indukálta. Mögötte pedig az van, hogy az áfa csak az egyik tényező azon számos közül, amely egy termék bolti árára hatással van. Ennél fogva, nem szabad túldimenzionálni árképző szerepét. A tejek és tejtermékek árának megítélése kettős. A fogyasztó szeretne minél kevesebbért hozzájutni, míg a termelő,feldolgozó, kereskedő szeretne megélni belőle, vagyis kevesli. Azon véleményünknek, amelynek e lap hasábjain már többször hangot adtunk, mi szerint az élelmiszerek árai nincsenek helyükön ,alulértékeltek, ide is illik. Ahhoz, hogy fenntartható módon tudjunk hazai tejet és tejterméket előállítani,a termékek fogyasztói árából nagyobb résznek kell jutnia a termelőnek és a feldolgozónak, illetve magasabb árat kell adni érte a boltban.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele

Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Meddig érvényesül a fogyasztói tejárakban az áfa-csökkentés hatása?

Az egyszerű válasz: attól függ. Mégpedig attól, hogy a kereskedelem, aki a termékláncnak továbbra is meghatározó  tagja, meddig látja azt jónak politikai, üzletpolitikai szempontokból. Az e mögötti egyik mozgató az átvételi árak alakulása, amely leginkább a nyerstej áraktól függ. Nézzük meg tehát ezek jelenlegi és várható alakulását!

Eközben a kontinensen a tejtermékek árai leginkább stagnálnak. Kiemelést a magasra tornázott vajárak érdemelnek. Idén már másodjára sikerült megemelni majd magasabb szinten tartani a korrekció után is.

Nos. A nyerstej felvásárlási árai kontinens szerte emelkednek, így nálunk is. A világpiacon ismét a növekvő kínai igények jelentik a húzóerőt, amit a kínálat megtorpanása (például a fentebb elemzett ausztrál aszállyal összefüggésben) is támogat. Előrejelzésünk szerint tehát nem kell érdemi visszaesésre számítani a tejárakban. Sokkal inkább e jelenlegi szintet kismértékben meghaladó átlagárakra számítunk ebben az évben. Ebből az következik, hogy a többi költségemelkedés mellett sem fog a fogyasztó érdemi áremelkedést tapasztalni.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele

Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Az idén a hollandiai Rotterdamban adják át a világ első úszófarmját, amely nem a szárazföldön,hanem a part közelében ugyan, de a tenger hullámain fog ringatózni. A projekttel szeretnének hozzájárulni ahhoz, hogy a város még több élelmiszert tudjon megtermelni fenntartható módon a maga számára.

Első kérdésem, Hollandia, Rotterdam lakosai milyen arányban isznak friss tejet. Ha – ahogy azt gondoljuk – ez a szám igen-igen alacsony, akkor ugye borul a képlet. Ha ugyanis bekerül a hagyományos feldolgozási folyamatba, akkor magas költségei miatt nem lesz népszerű. A második kérdés tehát: mekkora az önköltség. Joggal feltételezzük hogy igen magas. Szóval ki fogja a különleges körülmények

között előállított tejet megfizetni ? Harmadik: mi van az állatjóléttel a trágyakezeléssel, a metánnal A hír egy igazi kis színes. Viszont lehetőséget ad számunkra

arra, hogy elővegyük tejpiaci előrejelzésünket. Az előttünk álló években az árak ingadozásának csökkenésére, viszont az átlagárak lassú emelkedésére számítunk.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele

Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published.