Gyümölcsök értékesítését befolyásoló tendenciák

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Tavaly rendkívüli volt az almatermés, amit sem biológiai, sem klimatikus, sem piaci okokból nem követhet még egy hasonló mennyiséget hozó év – legalábbis ennek nagyon csekély a  valószínűsége. Sőt, a FruitVeb prognózisa szerint az ellenkezője történik.

 A magyar almatermelők mezőnye egyre határozottabban válik ketté. A modern, intenzív ültetvényeken előállított, akár 70-90 százalékban étkezési alma szakszerűen betárolva igen messze van a hagyományos, kettős, illetve iparialma minőségre képes ültetvények termésétől. Ennél fogva nehéz egységes piaci képet rajzolni. Nyilván, az intezív ültetvényeken a termésbiztonság is nagyobb. Ezeket az idei terméskiesés is kevésbé érinti.

A törvényszerűen kisebb idei termés szerencsére nem hazai jelenség. Legfontosabb versenytársunknál, a lengyeleknél, és nyugaton is hasonló a helyzet. Ennek ellenére az alapvető közgazdasági összefüggés, miszerint kisebb kínálat esetén az árak emelkednek, nem törvényszerű. Főként a mértéke nem az. Mégpedig azért, mert az ellátási lánc legerősebb tagja továbbra is a kereskedő. Alapvetően az ő árazási és üzleti politikája dönti el azt, hogy milyen árakon vesz, illetve ad el. Ha elég nagy hangon mondjuk, hogy kicsi a termés, az neki jó, hiszen előkészítjük számára a fogyasztói árak emelését, beépítjük a fogyasztó fejébe az ezirányú várakozást. Ez azonban nem jelent ugyanilyen emelést a beszerzés oldalán. A divatos fajtákon, a csomagolások fejlesztésén tetten érhető piaci igények leginkább kereskedői igényt takarnak. Ezeknek meg kell felelni, de ne feledjük, a mezőgazdasági termelők számára az Európai Unióban lehetőség van az árak szabályozott egyeztetésére. Hivatalosabban megfogalmazva: az árak vagy más kereskedelmi feltételek rögzítésére és a piacok felosztására vonatkozó megállapodásokat tiltó uniós versenyszabályok a mezőgazdasági termékek előállítására és kereskedelmére is érvényesek. A mezőgazdasági piacok közös szervezéséről szóló rendelet azonban olyan eltéréseket enged e szabályok alkalmazásától, amelyek minden vagy néhány mezőgazdasági ágazatot érintenek, vagy konkrét helyzetekkel foglalkoznak. Az elismert termelői szervezetek és szövetségeik számára mentességet biztosítanak bizonyos versenyszabályok alkalmazása alól.

 

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Melyek a hazai gyümölcstermesztés nagy kihívásai és miért is fontos az arculat kialakítása?

2019 február 6-9-ig rendezték meg Berlinben a Fruit Logistica kiállítást, ahol többek között a zöldségek és gyümölcsök szállításának, csomagolásának és az arculat kialakításának újdonságait prezentálták.

A címben van a cikk elérhetősége. Érdemes elovasni. Ugyanis a szemléletformálás a célja, ahogy ennek a kiadványnak is. Messze nem elég jó minőségű terméket előállítani, azt úgy kell tudni eladni, hogy minden érintett elégedett legyen. Nálunk az értékesítés, a marketing jellemzően ugyanúgy az ügyvezető, a tulajdonos asztala, mint a beszerzés, termelésszervezés, adminisztráció, és még hosszan sorolhatnánk. Holott egy olyan szakmáról beszélünk, amelyben minden nap új módszerek, eszközök jelennek meg. Aki nem tart lépést, mi több, nem lát a jövőbe, menthetetlenül lemarad.

A magyarországi gyümölcs és zöldség tartósan alulértékelt. Sok munka vár még a közösségi és a vállalati marketingre ahhoz, hogy a hazai piacon, a fogyasztó fejében a helyére kerüljön a hazai termék. Itt elsősorban az árára, de egyben a kiszerelésére, elérhetőségére, minőségére is utalunk.

Nehéz idők várnak a gyümölcstermelőkre. A pályázatos beruházások egy része nem fog tudni megvalósulni, mások pedig nem számíthatnak újra nyíló lehetőségre a támogatott beruházásokhoz. Pedig a fejlesztésekkel nem szabad leállni, és nem szabad elfeledkezni az értékesítés fejlesztéséről sem. Képszerűen, a gyümölcspiacok továbbra is nagy hullámokat fognak vetni, és csak a jó hullámlovasok fognak tudni elérni a partig.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ Erste Agrár Szemle, Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Hosszú, csendes időszak után a következő hetekben ismét megjelenhetnek a vásárlók a magyar almapiacon. A kereslet élénkülését részben a tőlünk északabbra fekvő országokban tapasztalt hóhelyzetnek köszönhetik a termelők, a Lengyelországba készülő felvásárlók ugyanis sok esetben inkább hazánkból viszik el a gyümölcsöt. Az étkezési minőség forgalma mellett pedig akár még az ipari feldolgozás is újra beindulhat.

 

Régi gondja mezőgazdaságunknak, hogy akkor van nagy termésünk, amikor a kontinensen máshol is.Ennél fogva a túlkínálat, az áresés elkerülhetetlen. Így van ez az igen nagy tavalyi almaterméssel is.Ezt csak fokozza, hogy a minőség terén viszont nem kedvező az évjárat. A gondok is leginkább a gyengébb minőséggel vannak. A kiváló minőségű étkezési almának mindig van piaca. Ez azt jelenti,hogy csak ez az út vezet előre. Modern ültetvények, kimagasló étkezési arány, és modern feldolgozó,tároló kapacitások. Nos, ezek igen tőkeigényes dolgok. Önállóan csak igen kevesen tudnak erre menni.De ők sem nélkülözhetik az összefogást. A magyar almaszektor jelentős része több okból is a végét járja: kiöregedő gazda, kiöregedő ültetvény, fokozódó beruházásigény, alacsony étkezési arány.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

A dió termesztése a gazdálkodók körében egyre népszerűbb, termőterülete évről évre dinamikusan növekszik, mostanra elérte a 7130 hektárt, az átlagos termés pedig az utóbbi években megközelítette a tízezer tonna héjas diót.

Ez nagyon jó hír, de sokak fejében a dió úgy él, mint kevés törődést igénylő gyümölcs, ami nagyon nem igaz;sőt, különösen nagy szakmai tapasztalat és felkészültség szükséges a gazdaságos termeléshez;a termőhely, a fajta, a technológia kiválasztása, az öntözés, metszés, növényvédelem mind-mind kritikus tényező;évről-évre újabb kártevők megjelenését valószínűsítjük, elsősorban dél felől. Emiatt egyre nagyobb gondot fognak okozni a szórvány, a nem kezelt, nem ültetvényben lévő fák;emellett az időjárási anomáliák is erősen érintik a termést. Petőfi szavaival élve tehát: ’Ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez!’ A dióban rejlő potenciál kétségtelenül nagy. Korai érésünk révén előbb vagyunk a piacon, mint a nagy versenytársak. Jó lenne,ha tovább tudnánk növelni a termőterületet, de a hosszú távú sikerek kulcsa mégis a szakmai és piaci együttműködés. Ennek kereteit kell először kialakítani Magyarországon, s arra felépíteni ezt az ágazatot.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ Erste Agrár Szemle, Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

Az ipari alma jelenlegi felvásárlási ára nem csak a termelőkre van hatással.

 

Mondogatom a mantrám: szervezettség, felkészültség, fejlesztés. És megint felrobbant az almabomba .Egymást érik a szélsőségek. Tavaly 50 forintos, idén 13 forintos léalma árak repkednek. Ez valóban nem normális, ennyire nem volatilis a végtermékpiac és az alapanyagpiac sem. Miért történhet meg mégis? A korszerűtlen ültetvények miatt az ország keleti részében jellemzően fokozott az időjárás kitettség, alacsony a tőkeellátottság. Idén nagy termés van (a lengyeleknél is), de kevés a (étkezési) minőség, kisebb a lé tartalom is. Ráadásul a sertéshúshoz hasonlóan a világ termelésének és fogyasztásának felét adó kínai piac 10 év után csökkenő termést takarít be almából. A megoldás egy olyan korrekt szerződéses rendszer kialakítása, amely kiszámíthatóvá teszi a felvásárlási árat, és ezáltal hitelezhetővé az ültetvény

korszerűsítéseket. Korszerű ültetvényen, speciális fajtákkal lehet gazdaságosan ipari célú almát termelni, de még jobb, ha az egészséges ipari-étkezési arány előállítására is törekszünk. Ahhoz, hogy az étkezési piacon is ki tudjuk használni a lehetőségeket, szintén nélkülözhetetlen a szervezettség, együttműködés, közös tárolás, értékesítés. Ha az árnyékunkat továbbra sem tudjuk átlépni, csak a hajó után integetünk.

Forrás: Erste Agrár Kompetencia Központ   Erste Agrár Szemle; Az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának agrárgazdaságra specializált elektronikus havi hírlevele Felelős szerkesztő: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő, agromegoldások@erstebank.hu

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.